با توجه به مباحث گذشته و اثبات اصل شفاعت، توضيح مباني و گستره شفاعت و… به نظر ميرسد موضوع شفاعت حضرت فاطمه معصومه(س) از سه جنبه قابل طرح و اثبات باشد:
1ـ در روايات به مقام شفاعت اهل بيت(ع) تأكيد شده است و بديهي است حضرت فاطمه معصومه(س) كه خواهر امام رضا(ع) (از طرف پدر و مادر) ميباشد، جزو اين خاندان است پس مقام شفاعت وي قابل انكار يا ترديد نخواهد بود.
2ـ رواياتي پيرامون شفاعت مؤمنان نيز خوانديم و چه مصداقي براي مؤمن و مؤمنه ميتوان شايسته تر از بانوان اهل بيت، مثل فاطمه معصومه(س) برشمرد.
«لايزال المؤمن يشفع حتي يشفع في جيرانه و خلطائه و معارفه»42 مؤمن پيوسته شفاعت ميكند، حتي درباره همسايگان و معاشران و آشنايانش.
3ـ سومين جنبه، مربوط به رواياتي است كه در خصوص حضرت فاطمه معصومه(س) از اهل بيت(ع) نقل شده است، و البته خود اين روايات چند دستهاند:
الف : تصريح به مقام شفاعت:
در برخي از روايات وارده، به شفيع بودن آن حضرت، تصريح شده است، مانند روايات زير:
امام رضا(ع) به «سعد اشعري» فرمود: اي سعد چون به نزد آن حضرت (قبر فاطمه معصومه«س») رفتي رو به قبله بايست؛ سي و چهار مرتبه الله اكبر، سي و سه مرتبه سبحان الله، سي و سه مرتبه الحمدللّه بگو، آن گاه بگو…»
«اتقرّب الي اللّه بحبّكم والبرائة من أعدائكم والتسليم الي الله… يا فاطمة اشفعي لي في الجنّة فانّ لك عنداللّه شأنا من الشأن.»43
در اين زيارت نامه كه امام رضا(ع) به سعد توصيه ميكند ابتدا با شفاعت خواستن عملي زائر رو به رو هستيم. زائر با استفاده از ابراز دوست داشتن اهل بيت و دشمني با دشمنان آنها و تسليم به خدا، خود را با آنان همرنگ و همراه ميسازد و همگام نشان ميدهد و بعد اعلام ميكند به وسيله اين اعمال نسبت به شما، ميخواهم به خدا نزديك شوم.
آنگاه به طور ويژه از فاطمه معصومه(س) نزد خدا شفاعت ميخواهد و در مرحله سوم دليل اين كه اين بانو را براي شفاعت برگزيده بيان ميدارد: «فانّ لك عندالله شأنا من الشأن». زيرا تو نزد خدا منزلت والايي داري.
2ـ امام صادق(ع) فرمود: «ألا انّ للّه تعالي حرما و هو مكة، الا انّ لِرسول اللّه حرما و هو المدينة؛ ألا انّ لاميرالمؤمنين حرما و هوالكوفة؛ ألا انّ حرمي و حرم ولدي بعدي قم؛ الا اِنَّ قم كوفتنا الصغيرة، ألا اِنّ للجنة ثمانية أبواب، ثلاث منها الي قم، تقبض فيها امرأةً هي من ولدي و اسمها فاطمة بنت موسي بن جعفر، تدخل بشفاعتها شيعتنا الجنة باجمعهم.»44
بدانيد كه براي خداوند متعال حرمي است و آن مكه است، بدانيد براي رسول خدا حرمي است و آن مدينه است، بدانيد اميرمؤمنان حرمي دارد كه كوفه است؛ بدانيد حرم من و حرم فرزندان بعد من قم است. بدانيد قم كوفه كوچك ما است؛ بدانيد بهشت هشت در دارد كه سه در آن به سوي قم است بانويي از فرزندانم كه اسمش فاطمه دختر موسي بن جعفر است در آن وفات مييابد به وسيله شفاعت او همه شيعيان ما وارد بهشت ميشوند.
گروه دوم يا مؤيد اين مقام، مربوط به رواياتي است كه بهشت را در مقابل زيارت فاطمه معصومه(س) معيّن كردهاند مانند اين روايات: شيخ صدوق با سند صحيح از امام رضا(ع) نقل كرده است كه: «من زارها فله الجنّة»45 هر كس او را زيارت كند، بهشت براي اوست.
محمد بن قولويه در كامل الزيارات از امام جواد(ع) نقل كرد: «من زار عمّتي بقم فله الجنّة»46 هر كسي عمهام را در قم زيارت كند، بهشت براي اوست.
علامه مجلسي از امام رضا(ع) نقل ميكند: «من زارها عارفا بحقها فله الجنّة»47 هر كس زيارت كند او را در حالي كه عارف به حق او باشد، پس بهشت براي اوست.
گستره شفاعت :
به طور قطع، ميزان كمال نفس و عزّت هر شخص نزد خداوند، در گستره مقام شفاعت وي دخيل است. از اين رو ميبينيم، برخي تنها براي خانواده خود، عدهاي براي تعدادي معدود، گروهي براي شيعيان و در نهايت رسول اكرم شفيع براي همه است. درباره مؤمنان خوانديم كه: «لايزال المؤمن يشفع حتي يشفع في جيرانه و خلطائه و معارفه»48 مؤمن پيوسته شفاعت ميكند تا آن كه حتي درباره همسايگان و معاشران و آشنايانش هم شفاعت ميكند.
درباره پيامبر ميخوانيم: «اني لارجوا ان اشفع يوم القيامة عدد ما علي الارض من شجرة و مدرة»49 من اميد دارم كه به عدد درختان و كلوخهايي كه در روي زمين است، از افراد شفاعت كنم.
نكته جالب اين است كه در بين بانوان بعد از فاطمه زهرا(س) كسي مانند فاطمه معصومه(س) اين مقام را ندارد.50 مقام حضرت فاطمه معصومه چنان والاست كه امام صادق فرمود: «تدخل بشفاعتها شيعتنا الجنة باجمعهم.»
صفحات: 1· 2
آخرین نظرات