اهمیت و جایگاه مجلس خبرگان رهبری
مجلس خبرگان هم خیلی مهم است. مجلس خبرگان، به ظاهر -اگر به چشم ظاهری نگاه کنیم- هر سالی دو مرتبه می آیند دور هم جمع می شوند، می نشینند بحث های سیاسی و غیرسیاسی می کنند و بعد هم متفرّق می شوند؛ نباید به این چشم نگاه کرد به مجلس خبرگان. مجلس خبرگان بنا است که رهبر انتخاب کنند آیا{این} شوخی است؟ آن روزی که رهبر فعلی در دنیا نباشد یا رهبر نباشد، باید این ها رهبر انتخاب بکنند. چه کسی را انتخاب خواهند کرد؟ آیا کسی را انتخاب خواهند کرد که در مقابل هجمۀ دشمن بِایستد، به خدا توکّل کند، شجاعت نشان بدهد، راه امام را ادامه بدهد؟ آیا چنین کسی را انتخاب می کنند یا کسی را انتخاب می کنند که جور دیگری است؟ این خیلی مهم است. کسی را شما می خواهید برای مجلس خبرگان انتخاب بکنید که در واقع، او رهبر را انتخاب خواهد کرد که کلید حرکت انقلاب در دست او است؛[۱]
خبرگان رهبری ابزار تحقق حاکمیت ارزش های الهی
هیچ نهاد دیگری را ما به این شکل نداریم که دو انتخاب در دل آن وجود داشته باشد که نشان دهندۀ اراده ها و نیّت های مستقل باشد. انتخاب دوّم هم انتخاب رهبری است؛ در اینجا تفاوتش با سایر انتخاب های جمعی این است که اینجا ملاک و معیار عبارت است از فقه؛ یعنی ارزش های اسلامی. بنابراین انتخاب آن ها انتخابی است برای حاکمیت ارزش های اسلامی؛ برای اجرای احکام اسلامی، برای تحقّق اسلام در واقعیت زندگی. ادیان الهی نیامده اند که فقط در اذهان باقی بمانند؛ باید در واقعیت زندگی تحقّق پیدا کنند. خب، این ابزار و وسایلی لازم دارد؛ اینجا این ابزار، مجلس خبرگان است که از این طریق تضمین می کند حاکمیت ارزش های الهی را و اجرای احکام الهی را و حاکمیت دین خدا را و حاکمیت اسلام را.
لزوم استقلال فکری مجلس خبرگان
مجلس خبرگان بایستی استقلال فکری داشته باشد که حالا عرض می کنم این استقلال فکری بر چه مبنا است. عمده این است که اسیر کلیشه های تحمیلی نظام سلطه نباید بشود. یک تفکراتی، یک مفاهیمی از سوی تبلیغات پُرحجم نظام سلطه، به طور شبانه روزی در سرتاسر عالم دارد پراکنده می شود؛ یکی از مهم ترین مسائل این است که ما باید اسیر نشویم. این سفارش فقط به مجلس خبرگان نیست، این سفارش به همۀ مسئولان کشور است، به همۀ ارکان نظام است بلکه سفارش به همۀ صاحب نظران است –صاحب نظران سیاسی، صاحب نظران اجتماعی، صاحب نظران دینی- که مراقب باشند: «وَ اِن تُطِع اَکثَرَ مَن فِی الاَرضِ یُضِلّوکَ عَن سَبیلِ الله»؛[۲]
معنای درست از «حقّ الناس»
امّا عرض کردیم انتخابات حقّ النّاس است؛ این حقّ النّاس امر مهمی است. خب در زبان ها هم زیاد تکرار می شود که فلانی گفته انتخابات حقّ النّاس است و حقّ النّاس است و مدام تکرار می شود؛ منتها خب [باید] به عمق این حقّ النّاس برسیم. معنای حقّ النّاس بودن این نیست که فقط آن کسی که پای صندوق نشسته است باید این حقّ النّاس را رعایت کند که مثلاً فرض کنید آراء را عوضی نخواند یا کم و زیاد نکند؛ این یکی از مصادیق رعایت حقّ النّاس است. یک مطلب، مطلب حقّ داوطلب است؛ یکی از حقوق مردم، رعایت حقّ این داوطلبی است که می آید و وارد این میدان می شود و نامزد انتخابات می شود که اگر آدم صالحی است، ما او را رد نکنیم، میدان بدهیم به اینکه او بیاید. نقطۀ مقابلش هم همین جور است؛ اگر چنانچه آدم ناصالحی است، راهش ندهیم؛ اگر چنانچه در این مجلس -حالا چه مجلس خبرگان، چه مجلس شورای اسلامی، چه در هرجایی که انتخابات هست- آدمی باشد که صلاحیت قانونی ورود در اینجا را نداشته باشد و ما از این اغماض کنیم، صرف نظر کنیم، رعایت نکنیم، دقّت نکنیم و او وارد بشود، این هم باطل کردن حقّ مردم است، خراب کردن حقّ مردم است؛ این هم ضد حقّ النّاس است.
مردم مراقب ورود عناصر نفوذی به خبرگان باشند
مردم در باب انتخابات باید خیلی متوجّه این باشند. اگر فرض کنیم عنصر نفوذی به شکلی وارد مجلس شورای اسلامی بشود یا وارد مجلس خبرگان بشود یا در ارکان دیگر نظام نفوذ بکند، مثل موریانه از داخل می جَود و پایه ها را سست می کند و فرو می ریزد؛ قضیّه این جوری است. مسئلۀ نفوذ خیلی مهم است که حالا من انشاءالله عرض خواهم کرد. البتّه در این زمینه روشنگری لازم است؛ روشنگریِ بدون اتّهام، بدون تهمت زدن، بدون مصداق معیّن کردن، امّا روشنگری اذهان مردم؛ چیز لازمی است.
به کدام لیست می توان اعتماد کرد؟
یک بُعد دیگر این است که مردمی که می خواهند رأی بدهند، اعتماد کنند به آن مجموعه هایی که واقعاً قابل اعتمادند؛ بعضی ها هستند که قابل اعتماد نیستند؛ «كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّياطينُ» (همانند كسى كه بر اثر وسوسه هاى شيطان، در روى زمين راه را گم كرده، و سرگردان مانده است)
گاهی این جور نیست که از روی صفا و واقعیت و علاقه مندی به انقلاب [باشد] -اساس کار، انقلاب است- و از روی علاقه مندی به انقلاب بیایند یک فهرست پیشنهادی را بدهند؛ نه، روی مقاصد دیگر -گاهی اوقات مقاصد فاسد- پیشنهادهایی می دهند. مردم توجّه کنند و ببینند که آن فهرست هایی را که پیشنهاد شده است از کجا پیشنهاد شده؛ از طرف چه کسی پیشنهاد شده؛ آن کسانی را که مورد اعتمادند، قابل اطمینان اند، قابل اعتمادند انتخاب بکنند. این هم یکی از چیزها است. بنابراین مسئلۀ حقّ النّاس که گفتیم این ابعاد را دارد. [۳]
در انتخابات خبرگان دنبال حجّت شرعی باشید
سطح مجلس خبرگان، بالاترین سطح انتخاب است؛ مردم بایستی افراد شایسته را بشناسند و انتخاب کنند. چنانچه افرادی را نمی شناسند، از راهنمایىِ انسان های مؤمن و مطمئنی استفاده کنند که معرفی آن ها برای انسان حجت شرعی باشد؛ دنبال حجت شرعی باشید.[۴]
چه کسانی را انتخاب کنیم؟
ملت در انتخاب خبرگان، باید با بصیرت عمل کند. چشم هایتان را باز کنید، از خدا مدد بخواهید و ببینید که چه کسانی را انتخاب می کنید. افراد صالح، مؤمن، لایق، افرادی که می توانند مصلحت دین و دنیای مردم را تشخیص بدهند، افرادی که دارای تقوای کافی هستند و آن ها را از لغزش بازمی دارد، افراد عالم، انقلابی و کسانی را که تجربۀ سال های گذشته نشان داده است که در خط درست حرکت کرده اند و راه درست را شناخته اند، انتخاب کنید.[۵]
پینوشت:
[۱]. بیانات در دیدار مردم قم ۱۹ / ۱۰ / ۹۴
[۲]. بیانات در دیدار مجلس خبرگان رهبری
[۳]. بینات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور ۱۴ / ۱۰ / ۹۴
[۴]. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در آستانه انتخابات مجلس خبرگان ۲۲ / ۹ / ۸۵
[۵]. بیانات در دیدار جمعی از فرزندان ممتاز شاهد و جانبازان مشهد و تهران و استان کردستان ۲۱/ ۶ / ۶۹
منبع:حوزه نیوز
آخرین نظرات