از چه ابزاری برای تبلیغ و اطلاع رسانی دینی استفاده کنیم؟(1)
بعد از انقلاب صنعتی در اروپا و جایگزینی استعمار فرهنگی – اقتصادی به جای تجاوزات و تاخت و تازهای نظامی و نیز سرمایهگذاریهای كلان غرب در زمینههای فرهنگی و اقتصادی، مسخ و استحاله فرهنگی ملل جهان در سرلوحه طرحها و برنامههای نظام سرمایهداری غرب قرار گرفت. تحقیق و تحقیر ارزشها و مقدّسات ملّی و مذهبی، تغییر و تحریف فرهنگ و تاریخ كشورهای جهان سوم به ویژه كشورهای اسلامی از جمله اهداف طراحان استراتژی فوق بشمار میآید.
همه گروهها، ادیان و مكاتب دنیا به نوعی افكار خود را تبلیغ و بدین وسیله آن را ترویج مینمایند، تا از این راه حامیان اعتقادات خود را گسترش دهند.
مسلمانان نیز باید حقیقت دین مبین اسلام را تبلیغ كنند تا شیفتگان و تشنگان حقیقت آن را به درستی بیابند و مشتاق آخرین و كاملترین دین الهی شوند.
با عنایت به این مهم طلاب و مبلغان باید به شناخت هر چه بهتر و دقیقتر، اصلیترین ابزار، شیوهها و عناصر تبلیغات، سعی نموده تا با الهام از آنها توان تبلیغ دین مبین اسلام را داشته باشند.
مفهوم تبلیغ
تبلیغ در مفهوم كلی، عبارت است از: رساندن پیام به گیرنده پیام از طریق برقراری ارتباط، به منظور ایجاد و دگرگونی در بینش و رفتار و افكار او . در فرهنگ دهخدا در معنی تبلیغ چنین آمده است:
“تبلیغ یعنی رساندن، خواندن كسی به دینی، عقیدهای و مذهبی و مسلكی و روشی، كشیدن كسی به راهی كه تبلیغ كننده قصد دارد.”
در دائرة المعارف مصاحب تبلیغات اینگونه تعریف شده است:
“تبلیغات یا پروپاگاندا (Propaganda) از ریشه لاتینی به زبان فرانسوی، به معنی ترویج امیال، ایجاد نظر خوب یا بد نسبت به شخصی یا سازمان یا مذهب یا عقیدهای یا چیزی، از طریق تحت تاثیر قرار دادن افكار و عقاید مردم میباشد. تبلیغات ممكن است برای منظورهای دینی، اجتماعی، فرهنگی، و یا سیاسی باشد.”
ابزار تبلیغات
ابزار تبلیغات تا آنجا مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است كه بعضی از اندیشمندان و صاحبنظران ارتباط شناسی، ابزار پیامرسانی را همان پیام خواندهاند. به عبارت دیگر پیامرسانی و تبلیغات را زمانی مفید و موثر میدانند كه از ابزارها و ادوات مناسب و مدرن بهره گیرند.
گرچه امروزه در جهان از كلیه مصنوعات و محصولات صنعتی و غیر صنعتی در جهت ترویج و تزریق پیام، و تبلیغ و تلقین ارزشهای فرهنگی و اجتماعی بهرهبرداری شده و اصولاً تمیز و تقسیم بندی كامل ابزار تبلیغ، كاری بس مشكل است، لذا در این مختصر عمدهترین آنها را مورد بررسی قرار میدهیم، تا ضمن پی بردن به جایگاه و اهمیت آنها در سیستم تبلیغاتی كشور شیوههای بهرهگیری و سرمایهگذاریهای لازم در آنها را بیش از پیش مد نظر قرار دهیم.
1- هنر
“ابزارهای هنری، بی شك، رساترین، بلیغترین و كاریترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است."(1)
هنر در جمهوری اسلامی یك وسیله و ابزار و از شمار بهترینهاست، اگر جمهوری اسلامی حرفی را برای گفتن و یا ایدهای برای عرضه كردن دارد، این عرضه باید با بهترین شیوهها كه همان هنر است، انجام گیرد.(2)
تعریف هنر
شاید نشود یك تعریف كامل برای “هنر” بیان كرد، اما آن برداشتی كه از هنر میتوان تصور كرد اینست كه هنر عبارت است از كیفیت بیان و اداء یك مطلب به شكلی زیبا و ظریف و توام با ذوق. این را ما هنر میگوییم كه شامل سخن گفتن، شعر گفتن، داستان نوشتن، نویسندگیهای هنرمندانه و انواع و اقسام شاخههای گوناگون هنر میشود. در هنر اصل این است كه آن هنرمند یك پیام و مقصود و مضمونی در ذهن داشته باشد و بخواهد آن را به مخاطبین خودش تعلیم بدهد و به ذهنها و دلها برساند و در آن رسوخ بدهد. دوم این است كه این كار را با ظرافت و زیبایی و به صورت جاذبه دار انجام میدهد كه این را هنر میگوییم و هنر را به این ترتیب تعریف میكنیم.(3)
نقش هنر در تبلیغ
هنر یكی از خصوصیاتی است كه انسان در طول تاریخ خود به وسیله آن بهترین پیامها و ظریفترین ایدهها و آرمانها را تبلیغ كرده است. …
یك شعر خوب، یك قصّه زیبا و خوب، یك نمایشنامه خوب، یك فیلم و یك آهنگ منطبق با موازین شرع و خوب میتواند اثری داشته باشد كه گاهی ده سخنرانی یا چند كتاب در ذهن خواننده، آن اثر را نمیتواند داشته باشد… هنر وقتی كه یك پیام را در خود داشت آن را تا اعماق روح انسان نفوذ میدهد و آن را در ذهن به صورت جاودانه منقش میكند… خصوصیت اثر هنری تاثیر غیر مستقیم است. آن وقتی كه مثلاً بخواهند با شیوه هنری راجع به یك عمل اجتماعی یا نظامی یا یك خصلتی از خصلتها درسی به مردم بدهند، لازم نیست كه از اول تا آخر درباره آن مطلب حرف بزنند. آن نویسنده یا آن نمایش یا فیلم سینمایی و غیره مطلب را در خلال صحنهها در لابلای نمایشها، در شكل لباس پوشیدن آن هنرپیشه، در نوع برخورد بازیگران آن صحنه، در تعبیرات و سخنان و روشهایی كه آنها را به كار میبندند به ذهن مخاطب القا میشود.(4)
2- صدا و سیما
رادیو و تلویزیون به عنوان یكی از اصلیترین اركان هر سیستم حكومتی در جهان محسوب شده و به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، روانشناسان اجتماعی و كارشناسان وسائل ارتباط جمعی، اداره و كنترل كشور بدون بهرهگیری از این جعبههای جادویی! امكانپذیر نیست. با ظهور این پدیدههای شگفت انگیز صنعتی فاصلههای طبیعی و جغرافیایی میان آدمیان تقریباً از میان برداشته شد، مرزها از میان رفت، حصار خانهها و دیوارهای غیر قابل نفوذ ممالك دور دست فرو ریخت و در یك لحظه اقیانوسها، دریاها، دشتها و كوهها را در نوردیده و در اقصی نقاط عالم از مدرسه و دانشگاه گرفته تا كارخانه و مرزعه، اتوبوس و قطار و هواپیما و … حضور یافت و به منزله تیغی دو دم در مصالح و مفاسد جوامع مختلف سهیم گشت.
امروزه بسیاری از مردم جهان سبك زندگی و طرز پوشش و آرایش و حتی آداب و رسوم خود را با پیامهای این دستگاههای تبلیغاتی منطبق میكنند. تاثیر شدید فیلمها و سریالها و برنامههای تلویزیونی در كودكان و نوجوانان از جمله موضوعات و سوژههای تحقیقاتی كارشناسان و محققان در جهان محسوب میشود.
رهبر انقلاب با عنایت به این مطالب است كه میفرماید: “صدا و سیما” به قدری حساس است كه اندك اشتباهی در آن و یا وجود و عدم صداقتی در آن و یا كم كاری در آن موجب ضررهای زیادی خواهد شد. این دستگاهی نیست كه بگوییم اگر خوب كار كرد ما فایده برده و اگر هم بد كار كرد مثل این است كه نداشتهایم. اگر صدا و سیما بد كار كند، به همان اندازهای كه موثر است ضررهای وسیع و عمیقی خواهد داشت كه این هم حساسیت این دستگاه را نشان میدهد كه با اندك انحرافی و با اندك بیصداقتی ممكن است خطرات و زیانهای بزرگی را ایجاد كند."(5)
و نیز میفرماید: “امروز رادیو و تلویزیون میتواند با یك ساعت كار، ده سال تلاشی را كه بدون این دستگاه ممكن بود انجام بگیرد، انجام دهد."(6)
صفحات: 1· 2
آخرین نظرات