از چه ابزاری برای تبلیغ و اطلاع رسانی دینی استفاده کنیم؟(2)
3- مطبوعات
زبان نوشتن پایه اصلی كلیه رسانهها و دستگاههای تبلیغاتی بشمار میرود، و به مدت هفت هزار سال است كه به عنوان روش قابل قبول و انعطافپذیر در دریافت و رساندن اطلاعات از شخصی به شخص دیگر تثبیت شده است.
بعد از قرن شانزدهم كه صنعت چاپ دامنه بسیار وسیعی را به خود اختصاص داد و توجه جهانیان به ویژه اندیشمندان و دانشمندان و محققان را به خود جلب نمود، در ردیف مهمترین و موثرترین ابزار ثبت و ضبط افكار و اندیشهها و ایدئولوژیها و علوم مختلف و همچنین ترویج و اشاعه آنها در بین الملل جهان قرار گرفت.
امروز بعد از گذشت قریب به چهار قرن از تولد این صنعت، اهمیت و جایگاه برتر آن محفوظ مانده و اصولاً یكی از شاخصهای اندازهگیری میزان پیشرفت و توسعه علمی و فرهنگی هر كشور، موكول به میزان چاپ و انتشار مطبوعات - كتاب، روزنامه، مجله و … - گردیده است.
ژان كازینو در كتاب “قدرت تلویزیون” مینویسد: پیامهای كتبی در زمان كنونی از اعتبار و نفوذ بیشتری برخوردارند. پیامهای كتبی - مطبوعات - امكان میدهد كه خواننده برای مدتی طولانی توجه خود را روی آن متمركز كند، آن را دوباره مرور كند و بهتر به خاطر بسپارد.
4- خبرگزاریها
امروزه در جهان، خبرگزاریها عظیمترین و پر خرجترین وسیله تبلیغی قدرتهای جهانی بشمار میآیند. بخش عظیمی از خوراك تبلیغاتی رسانههای گروهی و دستگاههای تبلیغاتی كشورهای سلطهگر و زیر سلطه، از طریق خبرگزاریهای بزرگ جهان تامین میشود.
5- شعر و ادبیات
از گذشتههای بسیار دور، شاید قبل از ظهور كلیه ابزار پیامرسانی، شعر و شاعری و نیز ادبیات از ابزار مهم و موثر ابلاغ پیام بوده است. شعرا و ادبا از جمله كسانی بودهاند كه محافل و مجالس عیش و عشرت شاهان و سلاطین را گرم نمودهاند! و با مدح و ستایش جلال و جبروت آنان، سهم چشمگیری را در قوام و دوام قدرت ایشان داشتهاند.
البته در این میان ادباء و شعرائی نیز بودهاند كه از شعر و ادب در جهت سعادت و تعالی خود و دیگران بهره جسته و با دمیدن روح تعهد و ایمان و ایثار و حماسه در كالبد جامعه، زمینههای سقوط و افول قدرتهای شیطانی را فراهم ساختهاند. به طوری كه در زمان حیات ائمه اطهار علیهم السلام شاعران مجاهد و متعهدی نظیر “دعبل” و “طفیل” حضور داشتهاند كه به قیمت به دوش كشیدن چوبهدار، حبّ خود را نسبت به آل محمد صلی الله علیه و آله ابراز داشتهاند.
6- معماری
امروز، معماری و شهرسازی، به جهت نقش و تاثیر آن در انتقال و اشاعه فرهنگ و اعتقادات ملتها، نوعی ابزار پیامرسانی و تبلیغ بشمار میآید.
مقام معظم رهبری ضمن تاكید بر این مطلب میفرماید:
“در یك شهر اسلامی، هر پدیدهای به ترویج حركت و زندگی اسلامی كمك میكند و نمودها و نمادهای مختلف در خیابانها، پاركها و بوستانهای شهری و هر جای دیگر شهر، ضمن ایجاد جاذبه، زمینه گرایش شهروندان به معنویات را فراهم مینماید. … در ساخت و سازهای شهری نیز باید معماری اسلامی مد نظر باشد و ساختمانها به گونهای احداث شوند كه یادآور زندگی اسلامی و ایرانی باشند. در این كار لازم است، ضمن رعایت و حفظ حریم خانوادهها، از استفاده از برخی از الگوهای ملالآور خودداری شود.(7)
7- موسیقی
موسیقی یكی از اركان فرهنگ هر ملتی است. موسیقی به مفهوم واقعی یك عامل مهم تربیتی در ایجاد نظم و تفاهم بین افراد است. ویژگیهای هنر یك ملت در واقع هویت ملی و مذهبی آن ملت را نشان میدهد. به همین دلیل از هنر موسیقی نیز همچون سایر هنرها میتوان در جهت تبلیغ و تعمیق مبانی فكری و فرهنگی و اعتقادی در بین مخاطبان بهره گرفت.
صفحات: 1· 2
آخرین نظرات