حضرت زهرا و حضرت مهدی (علیهم االسلام)(2)
مقدمهدر شماره هفتم، درباره ارتباط میان حضرت زهرا (س) و حضرت مهدی (عج) و همانندی های آن دو بزرگوار، مطالبی را که از قرآن و روایات استفاده می شد بیان کردیم. در این نوشتار، ادامه آن مباحث را پی می گیریم و به مواردی دیگر اشاره می کنیم.
1. حضرت زهرا (س) نور اهل آسمان و حضرت مهدی (عج) نور اهل زمین استالف) حضرت زهرا (س) نور اهل آسمان استدر بخشی از یک حدیث طولانی و زیبا، پیامبر اکرم (ص) فرمود:ثم أظلمت المشارق و المغارب، فشکت الملائکة إلی الله تعالی أنْ یکشف عنهم تلک الظلمة. فتکلم الله جلّ جلالُه کلمةً فخلق منها روحا ثُمّ تکلَّم بکلمةٍ فخلق من تلک الکلمة نورا، فأضاءت النور إلی تلک الروح و أقامها مقامَ العرش فزهرت المشارق و المغارب فهی فاطمة الزهراء و لذالک سمیت الزهراء لأنَّ نورها زهرت به السماوات.(1)
سپس ظلمت و تاریکی همه جا را فرا گرفت. ملائکه به خدا شکایت کردند: «خدایا! این تاریکی را از ما برطرف کن». پس خداوند، کلمه ای فرمود. از آن کلمه، روحی را خلق کرد. سپس کلمه ای فرمود. از آن کلمه هم، نوری خلق کرد. آن نور، روشنایی داد (و اضافه شد) به آن روح. خداوند، او را در جایگاه عرش جا داد. پس همه جا روشن شد. آن، حضرت فاطمه زهرا(س) است. به همین دلیل، «فاطمه» را «زهرا» نامیدند؛ چون به واسطه نور او، آسمان ها روشن شد.ب) حضرت مهدی (عج) نور اهل زمین استمفضل بن عمر می گوید:از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: «ربّ الأرض» در آیه «وأشرقت الأرض بنور ربّها»(2) یعنی امام الارض «مراد امام زمین است.» پرسیدم: «وقتی حضرت خروج کند چه می شود؟».فرمود: «در آن روز، مردم، از نور خورشید و ماه، بی نیاز می شوند و به نور امام(ع) اکتفا می کنند.(3)مراد از «امام» در این روایت، یقینا، حضرت مهدی (عج) است؛ زیرا، اوّلاً: در خود روایت می گوید: «وقتی قیام کند، چه اتفاقی می افتد؟». ثانیا، هیچ زمانی این گونه نبوده و فقط در زمان آن حضرت، مردم از نور خورشید و ماه بی نیاز می شوند.(4)دلیل این مطلب، روایتی است که باز خود مفضل بن عمر از امام صادق (ع) نقل می کند که فرمود:إذا قائمنا قام، أشرقت الأرض بنور ربّها و استغنی العباد عن ضوء الشمس و ذهبت الظلمة….(5)
وقتی قائم ما قیام کند، زمین، به نور پروردگارش روشن می شود و مردم، از نور خورشید بی نیاز می شوند و ظلمت به طور کلی از بین می رود.2. حضرت زهرا (س) خیرة الأحرار و سیدة النساء، مادر حضرت مهدی (عج) خیرة الإماء و سیدة الإماء است.جابر جعفی می گوید:از امام باقر (ع) شنیدم که فرمود: عمر بن خطاب به امیرالمؤمنین (ع) عرض کرد: «اسم مهدی (ع) چیست؟». حضرت فرمود: «رسول خدا (ص) از من تعهّد گرفتند که نام او را بیان نکنم تا خداوند، به او، اجازه قیام بدهد».عمر گفت: «پس اوصاف او را بگو». حضرت فرمود: «او، جوانی است میانه، صورتش بسیار زیبا، با موهای زیبایی که بر شانه هایش می رسد و نور صورتش بر سیاهی محاسن و موهای سرش غلبه دارد».آن گاه حضرت فرمود: «پدرم فدای فرزند بهترین کنیزان(6)».عبدالرحیم قیصر می گوید:به امام باقر (ع) عرض کردم: «این جمله امیرمؤمنان (ع): “بأبی ابن خیرة الإماء” آیا منظور، فاطمه است»؟ حضرت فرمود: «همانا فاطمه بهترین و برگزیده زنان آزاده است(7)».
امام کاظم (ع) در ضمن بیان خصوصیات حضرت مهدی (عج) می فرماید: «ذلک ابن سیدة الإماء الذی یخفی علی الناس ولادته…(8)؛ آن، فرزند سرور کنیزان است که تولدش بر مردم مخفی می ماند».امام صادق (ع) با معرفی حضرت مهدی (عج) می فرماید:هو الخامس من ولد ابنی موسی ذالک ابن سیدة الإماء….(9)
او، پنجمین امام پس از پسرم موسی کاظم است. او، فرزند سرور کنیزان است.بنابرآن چه گفتیم، حضرت زهرا(س) خیرة الأحرار و حضرت نرجس خاتون(س) خیرة الإماء و سیدة الإماء است.
21. سخن گفتن حضرت زهرا(س) و حضرت مهدی(عج) هر دو در شکم مادرالف) حضرت زهرا(س) با مادر سخن می گوید:امام صادق (ع) می فرماید:«وقتی حضرت خدیجه (س) با پیامبر (ص) ازدواج کرد، زنان مکه از او کناره گیری کردند، (و او تنها شد) تا این که به حضرت زهرا (س) باردار شد. در آن زمان بود که فاطمه، با او سخن می گفت و از او می خواست که صبر کند.(10)ب) سخن گفتن حضرت مهدی(عج) در شکم مادر:حضرت حکیمه خاتون، وقتی قضیّه شب تولّد را نقل می کند، می گوید:امام عسکری (ع) فرمود: «سوره قدر را بر نرجس خاتون بخوان.». شروع کردم به خواندن سوره قدر. پس آن طفل، در شکم نرجس خاتون، با من همراهی می کرد و می خواند آن چه من می خواندم و بر من سلامی کرد. من ترسیدم.امام، صدا زد: «ای عمه! از قدرت الهی تعجب نکن، که حق تعالی کودکان ما را به حکمت گویا می گرداند و ما را در بزرگی، در زمین، حجت خود می گرداند(11)».
آخرین نظرات